Friday 30 December 2011

Hijab

Assalamualaikum . K straight to the point . Petang tadi aku usha-usha news feed dekat fb , tetibe aku tertengok gambar sorang girl nieh . Cantik ! Tapi bile tengok name dye , "bukan dye pakai tudung ke ?" Then aku buka profile dye , dan ade gambar terbaru dye dengan keadaan "freehair" . xoxo


Yang anak panah tuwh adalah feedback daripada "dye" 

Firstly , sorry aku bukan nak mengaibkan dye (tapi kire aku dah tapis ape yang patot) . Tapi seriously aku agak "panas" bile tengok seorang perempuan yang bertudung tetibe ??? K aku takde lha sempurna sewaktu berhijab , takde lha sampai pakai tudung labuh macam ustazah tapi tapi hmmmm aku agak kesal dengan sikap wanita yang macam ini . Okeyh aku ada ramai kawan yang freehair tapi aku gembira bile dorang berniat nak bertudung . Aku sokong dan aku tahu mungkin dorang perlukan mase nak sesuaikan diri . Dan pernah juga aku nasihatkan sorang kawan aku nieh , "tak semestinya kalau kau nak pakai tudung , terus pakai tudung labuh . mungkin slow-slow dulu :)"

Ramaaaaaaaaaiiiiiiiiiiiiiiii orang dok kate "pakai tudung sebab fesyen bile dah out to date , buang semua shawl tuwh" . K ini statement panas dan bukan aku sorang jek , mane-mane perempuan yang bertudung mesti terase dengan statement nieh . Aku akui , memang banyak sangat fesyen tudung zaman sekarang . Ada yang pakai tudung tapi still nampak dada , leher , etc . Bila orang kate "at least dye pakai tudung" pastu dibahas pula "baek tayah pakai tudung kalau camtu"

Okeyh , kalau kite bercakap soal sempurna ketika menutup aurat , itu kerja Allah . Dia yang menentukan . Contohnya , kite solat cukup 5 waktu dalam sehari , tapi pernah tak kite terfikir kalau solat kite diterima ? K kalau tak faham , let me explain . Bacaan Al-Fatihah dalam solat adalah salah satu rukun solat yang wajib . Kalau kite tak baca , dikire solat kite tidak SAH . Kalau bacaan kite tidak sempurna ? Wallahualam , aku taknak cakap lebeh-lebeh .

Aku dengan kawan-kawan aku pernah lha juga discuss pasal nieh dengan ustazah . Aku malas le pulak nak menaip panjang-panjang , so conclusion is kalau kite buat ibadah , dikire dapat pahala . Like I said , tuwh semua kerja Allah kite cuma taat pada perintahNya . Yang penting , kite ikhlas . Insyaallah . So , kalau yang pakai tudung tapi tidaklah selabuh macam ustazah , itu dikire menutup aurat kan ? Sempurna atau tidak , wallahualam . Apa yang buruk , kite perbaiki . Ade ustazah sekolah lama aku cakap , contohnya kalau kite berniat nak bunuh orang , kite tidak akan dapat dosa selagi kite tidak melakukan itu . Tapi kalau kite berniat hal-hal yang baik , dapat pahala . Kalau buat ? Dapat pahala juga :) Wallahualam soal pahala dosa itu kerja Allah kite cuma taat sahaja .

Kesimpulan : Bagi wanita yang bertudung , semoga kite terus menutup aurat kite dan perbaiki apa yang tidak sempurna . Bagi yang masih belum bertudung , hidayah itu milik Allah . Kadang-kadang kite tak sedar kalau hidayah itu datang dengan sendirinya . Cuba slow-slow pakai tudung . Insyaallah akan menjadi juga :)

Maaf kalau ada yang terasa , ini sekadar apa yang aku tahu dan juga mengingati diri aku sendiri juga :)